Manuele loopbanden

Manuele loopbanden

Wandelen of lopen is gezond en dat geldt ook voor wandelen en lopen op een elektrische en manuele loopband. Wie elke week gemiddeld zo’n 2,5 uur wandelt en daarbij een redelijk tempo aanhoudt, blijft ongeacht de leeftijd fysiek in topvorm en valt minder snel ten prooi aan bijvoorbeeld ouderdomsklachten. Wandelen in de buitenlucht betekent echter ook vaak door het harde asfalt veel druk op gewrichten, botten en spieren. En die druk kunnen veel mensen niet aan of levert vervelende en langdurige blessures op. 

manuele loopbanden

Loopband prima alternatief voor wandelen op asfalt 

Voor de groep mensen die wandelen op asfalt vervelend vindt of daar geblesseerd van raakt, is de aanschaf van een loopband al dan niet voorzien van een motor een meer dan prima alternatief. Wandelen op een loopband wint meer en meer aan populariteit. Niets voor niets stijgt de verkoop van deze loopbanden nog steeds en in snel tempo. Loopbanden heb je in verschillende soorten, maten en uitvoeringen. Zo zijn er bijvoorbeeld elektrische en manuele loopbanden. Hét verschil tussen deze twee loopbanden zit ‘m in de werking: manuele uitvoeringen worden door de voeten voortgeduwd, een motor is bij de elektrische variant verantwoordelijk voor het duwen van de riem. 

Minder druk op gewrichten door zachtere ondergrond 

Bewegen op een loopband heeft, ongeacht een manuele of elektrische variant, het voordeel dat er sprake is van veel minder druk op de gewrichten door de veel zachtere ondergrond waarop gelopen wordt. Na zwemmen wordt wandelen omschreven als de best denkbare fysieke activiteit. Voordeel van een loopband is ook al dat je de deur niet uit hoeft.

De gang naar de sportschool of het fitnesscentrum is voor veel mensen een te grote hindernis, een loopband thuis maakt die gang helemaal niet meer noodzakelijk. Bovendien loop je wanneer je wilt, of het nou dag of nacht is. Voordeel van beide varianten loopbanden is dat de spieren snel sterker worden, en dat geldt ook voor de gewrichten, de botten en de pezen. Aan leeftijd gerelateerde bot- en spierverlies wordt ook al tegengegaan. 

Voordelen en nadelen niet elektrische loopband 

Manuele loopbanden hebben een aantal voordelen ten opzichte van de elektrische variant. Zo is de loopband zonder motor vaak behoorlijk goedkoper. Er is immers geen motor en dat scheelt nogal in de prijs. Manuele uitvoeringen nemen daarnaast vaak minder ruimte in en zijn door het ontbreken van een motor lichter en dus gemakkelijk te verplaatsen. Nadelen? Die zijn er ook. Zo is aangetoond dat de kans op nare blessures aan gewrichten en spieren op een manuele loopband groter en is het een stuk lastiger om op een manuele loopband te lopen. Wellicht geen echt nadeel maar toch: als iemand het advies krijgt om te gaan trainen op een loopband, dan wordt vrijwel altijd een elektrische loopband bedoeld. 

Eerder vermoeid op manuele loopband 

Overigens blijft het kiezen van een geschikte loopband altijd een kwestie van ‘smaak’ van de gebruiker. Het is overigens een misverstand om te denken dat trainen op een loopband zonder motor per definitie beter is. Denk alleen maar eens aan het feit dat lopers op een niet elekrische loopband veel eerder moe zullen zijn en daardoor minder lang trainen. Minder trainen betekent ook meteen dat er minder calorieën verbrand worden en misschien is dat nou precies het doel van de looptrainingen. Dan is een elektrische loopband een beter alternatief. Je zou dus kunnen zeggen dat een manuele loopband uitstekend is voor mensen die al over een uitstekende conditie en een dito fysieke gesteldheid beschikken. 

beste manuele loopband

Elektrische loopband duurzamer 

De elektrische variant van de loopband geldt als meer duurzaam in vergelijking met de uitvoering zonder motor, terwijl de snelheid op simpele wijze aangepast kan worden aan het niveau van de loper of de duur van de training. Een elektrische loopband is bovendien erg simpel te bedienen en heeft vaak ook meer opties dan de manuele uitvoering. Het is maar net wat je zoekt in een loopband en wat het doel is om te gaan bewegen. Grootste nadeel van een elektrische variant is ongetwijfeld de prijs, want een elektrische loopband kopen is vaak een behoorlijke investering. Ook het feit dat de elektrische uitvoering moeilijker te verplaatsen is, vinden veel mensen een minpunt. Straks lopen ze bij verplaatsing van de zware loopband een kwetsuur aan de rug op, terwijl ze juist een loopband kopen om gezonder te worden. Ongeluk zit soms in een klein hoekje. 

Gewrichten blijven soepeler 

Het gebruik van een loopband is gewoon goed, ongeacht welke loopband er ook gekozen wordt. Gewrichten blijven soepel en de druk op enkels en knieën is beduidend minder dan als er buiten op straat gelopen wordt. De riem van de loopband werkt immers (schok)dempend. Wandelen op de loopband is ook al goed voor de hartspier en de bloeddruk. Bewezen is verder dat mensen die regelmatig wandelen of lopen het cholesterolgehalte naar beneden brengen en mede daardoor minder risico lopen op een hartaanval. Loopbanden gelden als het perfecte alternatief voor het volgen van weer een dieet en ook bewezen is dat door gebruik te maken van een loopband minder kans is op het krijgen van diabetes type 2, artritis en zelfs borst- en darmkanker. Vergeet echter ook de geestelijke gezondheid niet. Al na een paar keer lopen op de loopband merken mensen die bijvoorbeeld aan depressies lijden of angststoornissen hebben, verbetering. 

Stabiliteit, gewicht en duurzaamheid 

Wie een loopband koopt of van plan is er een aan te schaffen, moet in elk geval nagaan of de leuningen voldoende steun bieden of anders: het gewicht van de loper op voldoende wijze kunnen ondersteunen. Kijk ook of die leuningen zo geplaatst zijn dat er vrij met de armen bewogen kan worden. Onderzoek ook de breedte en lengte van de loopband in relatie tot het kunnen zetten van normale stappen. Besef bij aankoop van een loopband ook dat manuele loopbanden zonde motor geluiden produceren die als storend ervaren kunnen worden als er gelezen of naar de televisie gekeken wordt. Bij aankoop van een loopband zijn ook zaken als stabiliteit, gewicht en duurzaamheid belangrijke zaken om rekening mee te houden.